Bartosz Kokosiński pierwszy – Kompas Młodej Sztuki 2018

Bartosz Kokosiński zajął pierwsze miejsce w rankingu Kompasu Młodej Sztuki na rok 2018. Jego oryginalna sztuka została doceniona już po raz czwarty. Pierwsze miejsce zajął w latach 2016, 2017 i 2014.

Bartosz Kokosiński od kilku lat współpracuje z Fundacją Nowa Przestrzeń Sztuki. Jego realizacje mogliśmy zobaczyć w dwóch projektach: „Portale” realizowane w ramach dziesiątej edycji Sztuki w Przestrzeni Publicznej (2018) oraz w wydanym „Kalendarzu artystycznym” (2017).

Instalacja „Portale” prezentowana w przestrzeni miejskiej Buska-Zdroju jest pracą społeczną, nie tylko z uwagi na jej ekspozycję w przestrzeni miejskiej Buska-Zdroju, ale przede wszystkim na treści jakie porusza. Tytuły prac odnoszą się do miejsc, w których wydobywane są złoża używane do produkcji telefonów komórkowych. „Portale” to jedenaście smartfonów w dużej skali. Każdy z nich ma z jednej strony – szklaną powłokę imitującą ekran telefonu, z drugiej – przestrzeń wypełnioną artefaktami. Za pomocą czytnika QR kodów wgranego do smartfona można odczytać tytuł (nazwa substancji oraz miejsce, w którym jest ona wydobywana) oraz link do artykułu.

Fragment tekstu Marka Krajewskiego do wystawy „Portale” Bartosza Kokosiśńkiego: „To przecież nie my ryjemy w ziemi, by wydobyć ponad 160 substancji, z których produkuje się smartfony. To nie my je składamy w całość za głodowe stawki. To nie my wdychamy opary plastiku i pijemy skażoną wodę w miejscach, gdzie gromadzi się elektrośmieci. To nie my również giniemy w wojnach opłacanych z pieniędzy pozyskanych za sprzedaży koltanu i kasyterytu- rud niezbędnych w produkcji telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.”

http://nowaprzestrzensztuki.pl/2018/09/27/portale-bartosz-kokosinki-11-10-30-11-2018/

W 2017 roku Bartosz Kokosiński przygotował zestaw dwunastu prac jednakowego formatu w tym ośmiu płaskich i czterech wygiętych do Kalendarza Artystycznego. Wszystkie  obrazy namalowane w kolorystyce uporządkowanej według koła barw, pierwotnie z pionowymi podziałami na kolory oraz poziomymi podziałami na walory od rzędu najjaśniejszych płócien na górze do najciemniejszych na dole. Białe i czarne linie pochodzą z porządku map określających położenie wybranych instytucji kultury w Polsce, jak Muzeum Narodowe w Krakowie czy Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach.

Wszystkie te prace znajdują się w kolekcji Fundacji Nowa Przestrzeń Sztuki. 

kalendarz na rok 2017